Reci dar emotionante, contemplative si totusi angajante cele doua filme semnate de Aku Louhimies cartografiaza doua finlande separate de un secol.
Tears of April (meditatie asupra unor teme si termeni Mari: sacrificiu, vina, dorinta, genocid) se desfasoara in timpul razboiului civil finlandez (care a coincis cu finalul Primului Razboi Mondial) si este un love-story absurd intre una dintre putinele comuniste din trupele de guerila scapata de o (bine-meritata, fie vorba intre noi) executie sumara si salvator-supraveghetorul ei, un mult prea uman si idealist soldat.
Louhimies trece in plan secund momentul istoric si introduce in story un fascinant-sinistru personaj, judecator-tortionar, meloman care va juca si dejuca soarta putin probabilului cuplu de star-crossed lovers.
Cele foarte multe fapte mici legate intre ele ca intr-un lant al nenorocirilor din Paha Maa (Pamant inghetat) are ca fundal Finlanda contemporana, cu probleme ei sociale si frigul ei patrunzator ca vectori detrminanti. Concedierea unui profesor de literatura porneste un tavalug al nefericirii, aparent transmise prin contact. Nefericirea personajelor le impinge la mai mari sau mai mici accidente sau nemernicii care devasteaza viata altora. De la somaj la falsificare de bani, furt, violenta, alcoolism, crima, decese feroviare si accidente de masina incidentele din film vorbesc despre netrebnicia inerenta naturii umane si au o capacitate miraculoasa de a tine alert spectatorul.