Acum 30 de ani, relatia unui regizor hollywoodian cu o minora parea un viciu mai usor de trecut cu vederea.
Acum o saptamana si mai bine, pe 26 septembrie, regizorul de 76 de ani Roman Polanski a fost arestat pe aeroportul de la Zurich, cu un mandat american de retinere pentru niste acuzatii vechi de peste 30 de ani. In 1977, regizorul de origine poloneza devenise un nume de marca la Hollywood. Cariera americana i-a fost curmata de acuzatia ca ar fi intretinut relatii sexuale cu o minora de 13 ani. Victima, Samantha Geimer, ar fi fost angajata pentru o sedinta foto, dupa care se pare ca a fost drogata si dusa in casa prietenului lui Polanski, Jack Nicholson. In timpul procesului, Polanski fuge in Franta, stat care limitase acordurile de extradare cu SUA. De atunci, a preferat sa faca naveta intre Polonia si Franta, evitand tarile unde ar fi putut fi arestat.
Woody vs. Schwarzy
Fara sa mai ajunga sa-si ia premiul pentru intreaga activitate de la Festivalul de Film de la Zurich, Polanski asteapta acum sa fie retrimis la „locul crimei”. Revoltati, colegii sai de breasla au semnat o petitie prin care cer eliberarea regizorului dramei The Pianist. Pedro Almodovar, Claude Lelouch, Wong Kar-Wai, Monica Bellucci, dar si Martin Scorsese, Woody Allen si David Lynch si-au pus semnatura pe petitia internationala. Din interiorul celei de-a saptea arte, nu lipsesc vocile contrare care sustin ca „justitia trebuie sa fie aceeasi pentru toata lumea” (Luc Besson). „Nu conteaza daca esti un regizor foarte mare, trebuie sa fii tratat ca ceilalti”, spune senatorul californian Arnold Schwarzenegger, uitand prea repede ca si el a avut parte de mai multe acuzatii de hartuire sexuala in perioada 1975-2000.
Promisiune de jumatate de milion de dolari
Victima de acum trei decenii, Samantha Geimer, este azi o mama de 45 de ani. Ea a cerut justistiei americane sa abandoneze procedurile impotriva cineastului, considerand incheiat acel capitol din viata sa. Potrivit ziarului Los Angeles Times, Polanski ar fi fost de acord in 1993 sa ii plateasca femeii o jumatate de milion de dolari, dar nu se stie inca daca promisiunea a fost respectata. Pana cand va fi hotarata soarta regizorului polonezo-francez, printre declaratiile de circumstanta date de actori si de oficiali politici („in caz este implicat un mare regizor, dar si un viol si un act sexual cu o minora”, spune premierul polonez Donald Tusk), ziarele The Guardian si The Independent evoca epoca sordida a anilor ’70 de la Holllywood, unde eliberarea sexuala, drogurile si micile furtisaguri erau privite cu oarecare intelegere. Fara sa doreasca sa-l scuze pe regizor, ambelele cotidiene refac atmosfera permisiva din perioada in care a avut loc infractiunea lui Polanski.
Recreatie sexuala
Anii ’70 aduc la Hollywood o deschidere nemaivazuta in deceniile anterioare. Industra incepe sa parieze pe filme nonconformiste, dar si pe productii artistice inspirate de noul val european. Increderea acordata unor tineri, precum Ford Coppola sau Scorsese, vine dupa supriza numita Easy Rider. Povestea a doi motociclisti care strabat o America a drogurilor si emanciparii sexuale a avut un neasteptat succes de casa. Un alt tanar caruia i se da mana libera in anii ’70 era Steven Spielberg. Stresat la culme in timpul turnarii filmului Jaws (1975), regizorul primeste in cabina o „prietena unui prieten adusa din Los Angeles pentru sex de recreatie”, povesteste scriitorul Peter Biskind, citat de The Guardian. Nimic scandalos, nimic imoral in aceasta poveste.
Epoca lolitelor
Anii ’70 sunt cei in care se scriu primele carti de educatie sexuala fara perdea, cu poze si incurajari hedoniste, este vremea in care pornografia ia avant (seria Emanuelle e o dovada suficienta), iar aerobicul si fuga in pielea goala prin campus sunt sporturi nationale in SUA. De asemenea, nu trebuie uitat ca virusul Lolita pornit la inceputul anilor ’60 de celebra ecranizare a lui Kubrik se afla la apogeu. Scriitoarea britanica Lucretia Stewart povesteste pentru The Independent cum la finele anilor ’60, era la moda „nu doar sa admiri romanul lui Nabokov ca pe o capodopera, dar si sa-l imbratisezi cu tot sufletul, sa-l iei de exemplu”. Nu intamplator, unele liceene se jucau de-a lolitele cu profesorii sau cu alte persoane mature, fara sa-si dea seama prea bine ce fac.
Initierea Nastassjei Kinski
Spre finele anilor ’70, un alt artist controversat pentru relatiile sale amoroase, Woody Allen, realiza comedia romantica Manhattan. O premonitie a viitoarei sale relatii cu fiica vitrega, dar si o fotografie a acelor vremuri – scriitorul Issac Davis, divortat de doua ori, ajunge isi da rendez-vous cu o liceanca de 17 ani, interpretata de Mariel Hemingway. Polanski avea 44 de ani in anul procesului, trecuse deja prin doua mariaje, al doilea incheiat tragic dupa ce sotia si actrita Sharon Tate fusese ucisa de o banda de criminali. Cu putin timp inainte de a o intalni pe victima de 13 ani, regizorul o initiase sexual si profesional pe adolescenta de 15 ani Nastassja Kinski, viitoarea actrita din Tess. Unul dintre colegii de breasca ai lui Polanski isi aminteste cum l-a vizitat in anii ’60, cand traia la Londra, si cum a fost uimit, pentru un om venit din Est, sa fie dus in Playboy Club si sa danseze cu celebrele femei-iepuroaice. Premisele, deci, existau, mediul era propice. Acesta a fost contextul infractiunii lui Polanksi. Un act care, totusi, nu tinea de un fenomen total nou la Hollywood. Cetatea filmului n-a dus lipsa de scandaluri, unul dintre cele mai celebre fiind cel prin care a trecut actorului de film mut „Fatty” Arbuckle, acuzat ca ar fi omoarat o actrita in 1921. Desi a fost achitat, a ramas toata viata in dizgratie.