Instalatie la MNAC
Timp de o luna, incepand de joi 13 octombrie, Muzeul National de Arta Contemporana prezinta o selectie de filme semnate de regizorul Alexandru Solomon: 15 lucrari ce marturisesc interesul autorului pentru experimental, documentarul socio-politic si portret, parte dintre aceste filme fiind insotite de fragmente din arhiva personala. Multi il identifica astazi pe Alexandru Solomon cel putin cu titlurile recente – Marele jaf comunist sau Kapitalism – trecand usor cu vederea colaborarea regizorului cu un artist ca Geta Bratescu in realizarea unor filme experimentale in anii ’90, de exemplu Earthcake. Cu toate acestea, numele lui ramane cumva definitiv legat de documentar, "acest animal ciudat, nici film – nici televiziune", care, asa cum fixa in scris Solomon in 2001, intr-un text publicat in revista Secolul 21, "este (sau ar trebui sa fie) un reflex profund al societatii".
Documentarul este "mijlocul ideal pentru a pune in perspectiva moduri de viata, fenomene sociale, evenimente istorice sau fapte culturale. Are toate elementele pentru a depasi conjunctura cotidiana, pentru a trece dincolo de superficialitatea jurnalistica si a da o alta dimensiune, inclusiv emotionala, faptului divers (…). Documentarul presupune o stare de spirit deschisa, curiozitatea de a-l asculta pe celalalt si de a-l intelege fara sa-l iei peste picior (tot atatea calitati care par sa ne fi parasit). Realizatorul de filme documentare trebuie sa reziste tentatiei de a se arata mai inteligent decat subiectul lui“. "Imi plac povestile tulburi, marturiseste in alt context Solomon, povestile in care nu prea stii cine e bun si cine e rau. Sau unde cei buni fac niste rautati cat casa si cei rai pot trage concluziile. Imi plac povestile in care nu prea stii care e adevarul (…). In rest trebuie sa ne indoim de toate cele (…). Un bun documentar starneste discutii, dileme, certuri, nu te adoarme cu certitudini“.