Up – un film superb despre bucuria de a trai

| 10 iunie

Up este un film minunat, in opinia mea, unul dintre cele mai frumoase filme pe care le-am vazut in ultimii 2 ani. Un film facut cu suflet. Un film la care am ras in hohote si am plans, am empatizat, m-am amuzat si pe care de abia astept sa il mai vad o data. Departe de a fi un simplu desen animat amuzant, Up este un film dulce, de buna dispozitie, care isi propune sa ne ajute sa privim viata prin ochelari cu lentile roz.
Aventura vine atunci cand te astepti mai putin
Up este o aventura fantastica inovatoare, care reuseste sa combine comedia, actiunea si drama intr-un film satisfacator solid si demn de a fi inscris in seria capodoperelor. Adancimile emotionale puternice ale filmului sunt ceea ce il face original si ceea ce ni-l apropie, facandu-ne sa il indragim. Aventura se poate intampla oricand, poate aparea oriunde si in orice situatie. Acesta este mesajul central al filmului Disney & Pixar.
Personajele din Up sunt amuzante, incredibil de haioase si de penibile intr-un sens dulce. Este foarte usor sa empatizezi cu ele, in special cu Carl. Nu sunt personaje plate de desen animat, ci personaje destul de complexe, inspirate din viata reala.
Carl este batranul ramas fara dragostea vietii sale, care uita sa isi traiasa viata, ramanand agatat de trecut. Totusi, chiar atunci cand crezi ca viata nu te mai poate surprinde si cand vezi clar incotro se indreapta, trebuie sa planifici sa fii surprins. Chiar in spatele rutinei zilnice a lui Carl, se ascunde marea aventura a vietii sale. Iar Carl va invata incetul cu incetul sa traiasca clipa si sa lase in spate lucrurile materiale agonisite de-a lungul unei vieti, lucruri care conteaza mult prea putin.
Un batran septuagenar mirosind a prune si un pusti cercetas de 8 ani in cautarea aventurii in America de Sud
Carl si sotia sa, Ellie, si-au dorit inca din copilarie sa o ia pe urmele celebrului explorator Charles Muntz si sa ajunga la Paradise Falls, un teren considerat disparut din America de Sud. Anii trec si cei 2 abandoneaza visul comun, construind in loc alte vise pe care lupta impreuna pentru a le materializa.
Anii trec si Carl ramane fara Ellie. Hartuit de constructorii care-i inconjoara casa cu zgaraie-nori, Carl decide sa isi ia zborul cu tot cu casa, sustinut in aer de o multime de baloane multicolore. Planul batranului, care vrea sa-si tina si o promisiune facuta sotiei lui decedate, aceea de a explora lumea intreaga, are o singura hiba: in momentul "decolarii", pe prispa casei lui se afla si un entuziast pusti de opt ani. Cei 2 pornesc in casa plutitoare in cautarea Paradise Falls si chiar reusesc sa ajunga acolo. De aici inainte, vor avea parte de pericol, risc, prieteni si dusmani noi. Iar ceea ce urmeaza este deosebit de amuzant si neasteptat.
Despre regie si scenariu ce se poate spune?
Regizorul si scenaristul Up este Pete Docter, cel care a scris scenariul nominalizat la Oscar 2009 al desenului animat Wall-E si pe cel al Toy Story, Toy Story 2 si Monsters, Inc si cel care a regizat Mike’s New Car si Monsters, Inc. Chiar faptul ca Docter este cel care a dat viata Up a fost si motivul pentru care am banuit ca nu poate fi decat un film foarte bun. Si iata ca nu m-am inselat.
Din scenariul Up transpare aceeasi iubire de oameni pe care o resimtim si in scenariul Wall-E. Ingredientele principale sunt iubirea romantica idealizata si deosebit de dulce – iubirea perceputa ca a construi si imbatrani impreuna, a cladi vise si a te identifica cu celalalt, prietenia dintre oameni si responsabilitatea fata de mediu. Up incearca sa prezinte obisnuitul si neobisnuitul intr-un acelasi scenariu fantezist si induiosator.
Co-regizor si co-scenarist este Bob Peterson, cel care a scris Ratatouille si Finding Nemo.
La capitolul voci, il veti recunoaste in spatele personajului semi-malefic Charles Muntz pe Christopher Plummer, un octogenar deosebit de talentat in trecutul actoricesc. In cazul in care v-ati intrebat, in spatele personajului principal Carl Fredricksen sta vocea lui Edward Asner, un alt actor octogenar, la fel de simpatic ca si personajul sau animat.
Nivelul de excelenta al Walt Disney + Pixar
Creatorii Toy Story, Wall-E si Ratatouille ne-au obisnuit deja cu animatiile lor dulci, indragite de publicul larg si cu efectele vizuale de exceptie. Totusi, Up este nivelul de excelenta al acestora, fiind un film care iese din spatial fanteziei, prezentandu-ne viata reala in cele mai dulci si mai amare nuante. Up ne arata ordinarul si extraordinarul, deopotriva si ne face sa le intelegem pe amandoua la fel de bine. Si toate astea cu animatii glossy si efecte 3D reusite.
Ce spun criticii despre Up?
Up este unul dintre putinele filme la care am vazut doar cronici cu “A” si “10”, indiferent daca este “+” sau “-”. Iar sintagmele "un film minunat", "un film extraordinar" sau "un film dulce" par a fi omniprezente in respectivele recenzii.
Roger Ebert spune in Chicago Sun-Times despre Up ca este un film minunat, cu personaje credibile care trec de zona de desene animate, cu o paleta de culori foarte reusita si potrivita contextului. Matt Pais de la Chicago Tribune spune despre Up ca este o poveste despre dragoste si aventura care merita sa fie celebrata, o poveste emotionanta si plina de iubire, care nu uita sa ne si amuze si sa ne faca sa radem in hohote.
Claudia Puig in USA Today spune despre Up ca este o desfatare vizuala fantastica, care ne duce pe culmile romantismului, aventurii si bucuriei de a trai cu ajutorul unei case plutitoare ajutata de baloane colorate.
In concluzie, va invit sincer sa va inarmati cu multe baloane colorate si sa va bucurati de viata, sa nu uitati sa iubiti si sa traiti din plin si, mai ales, sa nu care cumva sa ratati filmul Up.
CoolRank: 9.5/10
– atmosfera & entertainment: 10/10