The Social Network e o tentativa impresionanta de a dramatiza atat circumstantele in care s-a infiintat Facebook, cat si impactul acestuia asupra vietii moderne.
Alegerea de a face un film non-documentar despre crearea retelei Facebook i-a pus pe scenaristul Aaron Sorkin si pe regizorul David Fincher in fata unei probleme greu de rezolvat: cum dramatizezi o poveste reala care s-a petrecut atat de recent (2003-2004) si ai carei protagonisti, pe langa faptul ca te pot da in judecata de nu te vezi, caci sunt cu totii in viata si cu totii bogati, s-au mai dat in judecata si intre ei, pana cand a devenit greu de stabilit cu certitudine cine anume a inselat pe cine?
La cat de limitat a fost spatiul lor de manevra, Fincher si Sorkin s-au miscat cu mare abilitate, construind o poveste despre un student superdotat, Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg), care, neexceland in domeniul interactiunii sociale (fetele tind sa-l eticheteze drept un nesimtit, iar universitatea sa – Harvard – e plina de cluburi, clubulete si fratii in interiorul carora el n-are acces), isi rezolva problema inventand Facebook-ul – un fel de superclub sau de mare fratie virtuala a carei gazda e el si care schimba radical, pentru toata lumea, natura interactiunii sociale.
Indiferent cat de adevarata e sau nu e, indiferent cata lumina reala arunca sau nu arunca asupra tendintei omului modern de a-si muta online o parte din viata sociala (si, in privinta asta, e cert ca realizatorii se expun la acuzatii de simplificare), Reteaua de socializare e o poveste foarte inteligent scrisa si pusa in imagini.
Pentru un protagonist hollywoodian, Mark e neobisnuit de inaccesibil emotional; stinghereala lui in societate, mandria lui intelectuala si posibilele lui lipsuri morale sunt sugerate sau reprezentate cu un grad inalt de finete, de negasit in alte portrete hollywoodiene de genii sau de savanti distrati.