De Citit : Reviews

JIM JARMUSCH – 3 X 3

| 04 iunie

Jim Jarmusch a dat tonul unei intregi generatii de cineasti independenti in America anilor ’90. Filmeaza „nimicul” vietii de zi cu zi si oamenii in micile lor amanunte, dar, culmea, fara sa fie realist-minimalist, ci vibrind de underground si patentind un stil cit se poate de … cool (oricit de trivial ar parea acest cuvint, lui inca i se potriveste).
Stranger than Paradise a ramas in istorie drept punct de plecare al Indiewood-ului. Intr-un New York totalmente aliena(n)t in care cina vine la pachet, in fata atotputernicului TV, si pokerul si cursele de cai par sa fie singurele activitati, impasibilul Willie (saxofonistul John Lurie) primeste o scurta vizita de la Eva, vara lui din Ungaria. Eva e vie, e draguta si e acolo, asa ca Willie se ataseaza de ea, subtil – asa cum stie Jarmusch sa fie – si, un an mai tirziu pleaca sa o viziteze la Cleveland.
In Night on Earth, 5 soferi de taxi isi plimba clientii prin 5 orase ale lumii – o tinara si baietoasa Winnona Ryder in LA, un imigrant pierdut in NY, un parizian care plimba o oarba, un isteric Roberto Begnini care omoara un preot cu povestile lui la Roma si un finlandez care plimba 3 betivi intr-un Helsinki inghetat.
Broken Flowers (2005) e poate cel mai aproape de public film al lui Jarmusch. Poate din cauza lui Bill Murray (delicios si golit de expresie ca de obicei), sau poate din cauza fostelor lui iubite, pe care le viziteaza incercind sa-si gaseasca fiul (Sharon Stone, Tilda Swinton, Julie Delpy, Jessica Lange!!!) sau din cauza unui nud frontal al unei roze si lipsita de pudoare Lolita, sau din cauza muzicii celor de la Dengue Fever. Cert este ca Flori frinte se apropie de Stranger than Paradise in sensul unui road-movie lipsit de mari evenimente, dar plin de mari personaje.
Jim Jarmusch a filmat ceea ce in general cade la montaj, motiv pentru care a reusit sa spuna ceea ce nu se spune (Stranger than Paradise) sa redea lumi si natiuni din citeva replici (Night on Earth) si sa foreze adinc in taceri (Broken Flowers).

– citeste articolul semnat de Miruna Vasilescu in APERITIFF, ziarul FESTIVALULUI INTERNATIONAL DE FILM TRANSILVANIA!-