„Cealalta Irina”: sa vezi si sa nu crezi

| 03 decembrie

Filmul lui Andrei Gruzsniczki, “Cealalta Irina”, povesteste despre sperantele emigrarii, iubirea ce orbeste si nesimtirea noastra cea de toate zilele.

„Da’ mi-a placut de ea”, spune Aurel (Andi Vasluianu), innegurat si emanand aburi de betie. Sta intr-o bodega si soarbe cu sete dintr-un pahar de votca, desfasurand firul dramei sale. A venit cu sotia sa, Irina (Simona Popescu), la Bucuresti ca sa-si faca o situatie. Lucra de noapte, ca agent de paza intr-un mall. Ea era contabila pentru o firma egipteana, care se ocupa de comertul cu parfumuri. La un moment dat, Irina il anunță pe Aurel ca pleaca la Cairo pentru cateva luni. Vrea sa se specializeze si sa faca niste bani. „Ca sa ne putem lua si noi un credit”, motiveaza Irina.

Sinucidere din amor
Se intoarce dupa ceva vreme, dar abia apuca sa-si viziteze parintii din provincie, ca trebuie sa se intoarca la Cairo. In ziua in care Irina anunta ca revine in tara, Aurel primeste un telefon de la consulatul roman din Egipt. I se spune ca sotia sa a murit. De aici incepe ce-a de-a doua jumatate a filmului, in care Aurel neaga cu vehementa moartea sotiei. Totul este un complot, sotia sa nu s-a sinucis din dragoste, asa cum ii da de inteles ambasadorul egiptean. Toti vor sa-l pacaleasca, ea n-avea cum sa fie “o drogata si o stricata”. “Unde e Irina?”, intreaba disperat Aurel, omul asezat, care nu poate “mesteca” fatalitatea si surpriza.

Teoria conspiratiei
Filmul Cealalta Irina este inspirat dintr-un caz real, al unui barbat, actor de meserie, care a si jucat in cateva cadre – scoase, insa, la montaj (pentru ca a trebuit sa reduca filmul de la doua ore la 90 de minute. “Am vorbit cu personajul real. El inclina in continuare spre varianta conspiratiei. A adunat un dosar imens si pregateste, chiar, o carte”, a marturisit coscenarista Ileana Muntean, dupa vizionarea pentru presa de la inceputul acestei saptamani. “Filmul este despre cum ne facem propria realitate, cea care ne convine cel mai tare”, mai spune coscenarista. Intr-adevar Aurel traieste in propria sa lume. Cand cumnata ii spune ca Irina depusese dinainte de a doua plecare la Cairo actele de divort, el e sigur ca a fost doar o toana a sotiei sale iubite.

Mumii si indiferenta
Nici chiar atunci cand este desfacut sicriul sosit din Egipt si doctorul desface cu foarfeca invelisul cadavrului mumificat, Aurel nu crede ca acel trupul imbalsamat este al sotiei sale. Cere Interpolului sa ancheteze cazul, vrea explicatii de la efemera firma de apartament, vrea sa obtina o autorizatie de la Parchet, pentru a doua autopsie, dar peste tot este intampinat cu nepasarea specifica functionarimii romane. “Filmul vorbeste despre indiferenta fabuloasa cu care se confrunta personajul in lupta pentru aflarea adevarului”, puncteaza regizorul Andrei Gruzsniczki, care debuteaza astfel in lung metraj.

Cadre fixe
Realizat cu un buget restrans (aproape jumate, adica 165.000 de euro, a venit de la CNC), filmul cu aer de policier privilegiaza cadrele statice, cu multe imagini de interior. “N-am batait camera pe umeri, Andrei a vrut ca imaginile sa fie mai statice”, glumeste directorul de imagine Vivi Dragan Vasile. El este responsabil pentru cadrele ce surprind imensitatea alienanta a mallului si a aeroportului, dar si atmosfera sumbra a dormitorului lui Aurel, omul simplu (jucat convingator de Andi Vasluianu, aflat la primul sau rol principal intr-un lung-metraj) ce rataceste tot timpul ca un somnambul, cu tabieturi precise, dar si cu o imagine idealizata despre sotia sa.

Anonimul si TIFF
Filmul Cealalta Irina, turnat in 25 de zile in vara anului trecut, a obtinut pana acum Marele Premiu si Premiul FIPRESCI la Festivalului „CinePecs Moveast”, Marele Premiu la Festivalul „Anonimul” şi Premiul Zilelor Filmului Romanesc in cadrul Festivalului International de Film Transilvania. Cealaltă Irina va avea lansarea oficiala pe 11 decembrie.
In perioada 7-13 decembrie, pelicula va rula îin cadrul unor proiectii speciale la Cinema Studio.