sint oameni (multi/din ce in ce mai multi) prinsi de festival, asa zisii TIFFari, dupa cum i-a numit AperiTIFF.
am asistat la o scena in care un duo ezita intre o drama italiana si o comedie elvetiana. zburau argumente si chiar amenintari intre cei doi;
sint voluntari mai inteligenti si mai cunoscatori de film decit multi purtatori de badgeuri cu guest si staff;
tinerele entuziaste vor tinji mereu dupa regizori, producatori de 35-45 ani, in timp ce tinerii entuziasti tinjesc dupa tinerele entuziaste.
asezarea in spatiu a acestei trinitati e mereu dezolanta pentru un observator. la TIFF vezi asta destul de des, mai ales in beciurile cu petreceri. dar ceea ce e, categoric, aici e ca nu e vina niciuneia dintre categorii, e doar o particica infinitezimala a spiritului vremii, care pare mai pregnanta in saptamina festivalului;
poti sa intri fara bilet si fara legitimatie intr-un cinematograf sau la un party exclusivist atita timp cit ai atitudinea potrivita;
exista oameni care pot sa se uite 3 ore la Cremaster 3 si apoi sa poata spune ca a fost un film extraordinary;
cel mai tare badge e sa n-ai nevoie de badge si sa fii tu insuti un badge (vezi Tudor Girugiu);
publicul TIFF se inghesuie intr-o sala de cinema cu oarecare violenta, in picioare, pe jos, pe unde apuca, doar daca filmul e cu sex/nuditate intr-o cantitate considerabila ori daca filmul e unul romanesc care tocmai a luat premiu la Cannes. daca are si nuditate şi e şi film românesc cu premiu la Cannes, atunci e 432;
8 filme: The Chaser, Hunger, Involuntary, Gomorrah, The Bone Man, Il Passato è una Terra Straniera, Frozen Land, Zift; 3 documentare: My Winniepeg, Constantin si Elena, Man on Wire;
in Cluj daca ploua ploua mult. si oribil. si trist. asta umple (si mai tare) salile; exista tipologia festivaliera „papitoing around”;
exista oameni care chiar fac film din dragoste (Jim Stark –producator de film independent);
sushi si tempura + sake + vin + campari pot determina un om obosit sa bea o bere intr-un subsol in care se urla “multe balerine”;
din fericire, inca se mai fac filme pe care sa le urasti si iubesti in acelasi timp;
un documentar poate fi mai generator de placere decit 8 filme de fictiune; TIFF este epuizant si daca lucrezi la AperitTIFF si daca nu.
REDACTIA
-articol publicat in APERITIFF, ziarul FESTIVALULUI INTERNATIONALULUI DE FILM TRANSILVANIA -.