De Citit : Editoriale

Poze, nu vorbe

| 11 iulie

Dialog prin fotografie

100 de miliarde de fotografii/imagini au fost postate in ultimul an pe Facebook, adica aproximativ 300 de milioane pe zi. Sergey Brin, unul dintre cei doi co-fondatori Google, povesteste ca se afla la restaurant cand a primit un SMS cu intrebarea “Ce mai faci?”. Sergey purta ochelarii hi-tech Google Glass (care fotografiaza la comanda vocala si sunt asteptati pe piata in cateva luni). In loc sa raspunda in scris, a fotografiat farfuria din fata sa si a raspuns la mesajul scris trimitand respectiva imagine. Nu a mai fost nevoie sa spuna nimic. Fotografia era un raspuns perfect. Nu stiu daca respectiva poveste nu este doar inca un element in promovarea controversatilor Google Glass. Insa fotografia (imaginea) devine un nou mod, preferat, in care oamenii conectati la Internet dialogheaza, altfel decat prin cuvinte.
Intelegand viitorul, cele mai importante retele sociale cheltuiesc miliarde de dolari pentru a face cat mai comoda conversatia prin fotografie. (Un singur exemplu: achizitia de catre Facebook, cu un miliard de dolari, a Instagram – retea pe care sunt distribuite 45 de milioane de fotografii pe zi, mai nou si video.) Chiar daca monetizarea comunicarii via fotografie nu este clara, retele sociale au inteles ca, daca nu raspund rapid si potrivit apetitului utilizatorilor pentru imagine, s-ar putea sa devina irelevante in timp. Daca pana in urma cu cativa ani fotografia era exclusiv o metoda de a arhiva vizual momentul (evenimente, amintiri etc), mai nou functioneaza in alt mod, ca mediu de comunicare rapida. Aplicatia pentru smartphone Snapchat trimite fotografii sau clipuri video, dar persoana care le receptioneaza are la dispozitie doar cateva secunde pentru a le vedea, pentru ca dupa aceea serverul le sterge automat. Nu seamana asta cu un dialog pe strada intre doua persoane grabite care se intersecteaza pentru o clipa, schimba cateva vorbe si apoi merg in directii diferite?