De Citit : Editoriale

Micile iluzii

| 25 martie

Laika, Cluj

Inaugurata pe 19 martie, deodata cu alte doua-trei expozitii din complexul Fabrica de pensule, prezentarea artistilor Nicu Ilfoveanu si Vlad Gherghiceanu de la Galeria Laika sta sub semnul iluzionismului ca produs al tehnologiei. Micile iluzii este o expozitie compacta si curata, practic – o instalatie multimedia atent decantata in timp, care – prin fotografie, film si obiect – reitereaza participarea colectiva la „numarul de iluzionism dat de progresul tehnic al lumii materiale“, autorii detectand aici un blocaj in tentatia lumii contemporane de a mai cauta „misterele fundamentale“.

Demersul identifica in Arthur C. Clarke un motto fericit: „Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic“ constituie doar una dintre cele trei legi ale „profe­tiei“, anuntate odata cu eseul din 1962, Hazards of Profecy: The Failure of Imagination, si ulterior elaborate si aplicate mai cu seama in campul fictiunii speculative. Acelasi Clarke revine la cativa ani distanta cu un scenario terifiant: in Against the Fall of Night, rasa uma­na sufera o regresie misterioasa, pentru ca singurele amintiri ale unei civili­- zatii indelungi si glorioase sa ramana o retea de strazi.

Ei bine, acesta este exercitiul pe care par a ni-l propune si artistii, scenariul de la care ei pornesc fiind acela ca iluzia / magia isi sporesc itensitatea pe masura ce mintea tinde a se poticni mai rapid in primitivism. Bun, nu va voi povesti lucrare cu lucrare, de atras insa atentia asupra setului de obiecte, desprinse ca readymade din ambianta domestica si turnate aici in plumb ori fonta. Baterii, intrerupatoare si becuri. Filmul Looking for the Holy Grail documenteaza procesul de topire a plumbului si turnarea „figurinelor“ expuse. Textul genericului precizeaza motivatia intregului experiment: „(…) Curentul electric nu il vad, dar stiu ca exista si functioneaza. Becul insa, il vad. (…)“.