De Citit : Editoriale

Medium Religion

| 13 mai

religion as medium / media as religion

Produsa de ZKM / Museum of Contemporary Art Karlsruhe, expozitia „Medium Religion“ (23 noiembrie 2008 – 19 aprilie 2009, curatori: Boris Groys si Peter Weibel) analizeaza translarea religiei din sfera privata – a credintei – in spatiul public – al comunicarii vizuale – si ponderea utilizarii mijloacelor media in propaganda religioasa. Care ar fi azi noul orizont al religiei, data fiind nu doar functia ei interna, ritualica de multiplicare si distributie a imaginilor (vezi reproductibilitatea tehnologica) ci si rapida ei putere de absorbtie a unitatilor electronice capabile sa inregistreze si sa difuzeze mesajul – acestea sunt intrebarile de la care pornesc cei doi curatori in selectia lor.

Pe scurt, investigarea relatiei de complementaritate dintre „religion as medium“ si „media as religion“. Exemplele aduse in discutie provin din spatii geo-politice si culturale distincte (Orientul Extrem, Rusia, Asia, America de Sud), lucrarile inspirandu-se, printre altele, din marturisiri suicidale ale unor teroristi, seriale TV de propaganda religioasa, documentare despre credinte si secte comunitare. „Medium Religion“ este itinerata zilele acestea la Model Sligo, Irlanda, iar printre artistii invitati se numara Adel Abdessemed, Maja Bajevic, Christoph Büchel, Paul Chan, Omer Fast, IRWIN, Anri Sala si Jalal Toufic. Prelegerea teoreticianului Boris Groys, construita plecand de la eseul „Religion in the Age of Digital Reproduction“ poate fi vizionata la adresa
mitworld.mit.edu/video/640.