De Citit : Editoriale

Cum sa creezi efectul IKEA; Contributii voluntare.

| 18 aprilie

„Paragrafele de mai jos sunt aranjate aleator; trebuie sa asamblati varianta finala a articolului de unul singur.”
Astfel debuteaza un articol din The Economist despre elementele de succes alea IKEA. Chiar daca paragrafele nu au fost aranjate aleator, gluma de la începutul articolului scoate foarte bine in evidenta una dintre caracteristicile care i-au adus notorietate acestui brand mondial ce comercializeaza mobila gata de asamblat. IKEA detine si opereaza 349 de magazine în 43 de tari. Recent am descoperit ca avem o fabrica si in Cluj, dar din pacate cumparaturi putem face momentan doar din capitala.
Pe langa creativitatea in design si preturile accesibile, un alt aspect extrem de apreciat de catre clienti este conceptul de auto-asamblare. Cei de la Harvard Business School au scris un articol intitulat „Efectul IKEA. Cind munca întâlneste dragostea”, elaborat în urma unui studiu. Acesta ilustreaza aprecierea mai mare a participanailor la studiu fata de obiectele asamblate de catre ei, faaa de aceleasi produse gata asamblate.
Concluzia este una simpla: atunci cind oamenii lucreaza ei insisi la un produs, efortul acestora intensifica gradul lor de apreciere.
Dar IKEA nu este singura firma care a inteles asta si putem vedea exemple similare si la alte companii. ~n industria alimentara sunt spre exemplu numeroase produse care îai ofera posibilitatea sa „asamblezi” produsul final. Ca si exemplu personal, am fost foarte încintat de primul „musuroi de furnici” sau „briose” de la Dr. Oetker. De asemenea Nike a creat NIKEiD, un serviciu accesibil atât online cit si în citeva magazine fizice, un serviciu care iti ofera posibilitatea sa devii propriul designer si sa particularizezi modul in care vrei sa arate noua ta pereche de încaltaminte.
Ca si business, trebuie sa ne adresam intrebarea: cum pot facilita un proces prin care clientii mei îsi pot produce propriile produse sau servicii, usor si accesibil?