De Citit : Editoriale

Autostrada pietonilor

| 23 noiembrie

vorba multa saracia omului
Suntem bombardati din toate partile cu variante diferite de pietonizare a zonei centrale. Inclusiv noi tot „batem toba sa priceapa iapa”. De ce se intampla acest lucru acum? Daca stai si te gandesti ca Centrul istoric inseamna doar 10 strazi, raportat la dimensiunile orasului actual sau la Bucurestiul istoric de sfarsit de secol XIX pare o o gluma. Este clar ca bucurestenii isi doresc si folosesc din plin spatiul public acolo unde el exista.
83% dintre bucuresteni isi doresc mai multe spatii publice pietonale, dupa cum reiese dintr-un sondaj recent. Ce ne opreste sa facem cat mai multe? Cu cat mai multe, cu atat mai bine. Celebra poza nostalgica cu Calea Victoriei invadata de pietoni si masini este spectaculoasa, dar este intr-o zi de Pasti, de promenada. Acest mic detaliu are o semnificatie si o explicatie in utilizare urbana.
Pietonizarea intregii Cai a Victoriei pare un lucru bun si necesar, dar este asa? La fel pare sa fie solutia miraculoasa pentru trafic Buzesti – Berzei. Oare? Interventia in exces pe o solutie dominanta, trafic sau pietonal, fara sa fie gandita in sistem, naste monstri. Centrul istoric se va transforma intr-un monstru daca nu se intervine prin cateva directii de dezvoltare, chiar daca acum pare drogul perfect al urbanului european.
Cum putem evita greseli ce ne-au costat multi bani in buzunar? Pai sa gandim si sa vorbim mai mult despre ce vrem sa facem. Sa ascultam argumente si sa ne bazam pe studii si modele validate. Oricum largirea bulevardelor si strazilor la extrem, in detrimentul constructiilor de inele si mai ales a centurii sunt greseli pe care inca nimeni nu le-a contabilizat. O autostrada ce ar traversa orasul poate fi la fel de toxica in dezvoltare ca o pietonizare anapoda, fara a fi gandita in sistem.