De Citit : Editoriale

Antonescu si demisia de la normosexualitate

| 05 iunie

Spectacolul vietii reale bate fictiunile politice
Puternic impresionat de demisia lui Crin Antonescu, doua zile mai tarziu, insusi regele Juan Carlos al Spaniei a decis sa abdice. Mass-media, electrocutate de miza politica a acestor demisii, au sufocat spatiul public cu torente de platitudini. Citite dintr-o perspectiva apolitica, demisiile evocate sunt solutii civile ale unor crize de relatie cu propria persoana. Altfel spus, atunci cand simti ca o identitate ti-a devenit atat de straina incat nu-i mai suporti stransoarea, te eliberezi de ea. Ar fi fost, oare, mai putin spectaculoase demisiile politicienilor daca ar fi fost “doar” crize de identitate civile? Am experimentat relativ recent* doua experiente identitare extrem de personale – deci civile, da? – repovestite nu doar spectaculos ci si mult mai autentic psihologic. Un trup demisioneaza din rolul de balerina pentru a se dedica celui de mama. Suna simplu, dar o asemenea decizie nu inseamna un moment cat un declic, ci este rezultatul unui sfasietor proces – transcris in verbul dansului contemporan de Vava Stefanescu si interpretat de Carmen Cotofana in spectacolul After all. Corpul care isi iubeste narcisic implinirea in balerina dar, totodata, nu-si poate refuza rolul de mama – asta da poveste a unei demisii, si nu va imaginati cata emotie poate starni. Pe aceeasi scena, dar intr-un cu totul alt registru, Paul Dunca prezinta o institutie care faciliteaza, la randul ei, demisii: The Institute of Change. Sase actori/dansatori/terapeuti ne ajuta sa ne despartim de identitatile sexuale pe care ni le asumam in mod abuziv doar ca sa ne conformam unei culturi care nu accepta diversitatea. Institutul Schimbarii “ofera servicii de reeducare sexuala, tratament hormonal si reprocesare de gen prin noi intervenţii: expunerea totala scenica, dansul, performanţa de gen, playback, crossdressing-ul etc.”
*Romanian Dance Showcase organizat de Centrul National al Dansului Bucuresti