De Citit : Editoriale

Internet, arta si comert

| 02 aprilie

La sfarsit de martie, baietii care fac biznis cu arta romaneasca au reusit sa bifeze si Parisul. On line.

Anumite lucruri sunt aproape de netradus. De exemplu manifestarea “Week-end Follement Marteau”, care a avut loc in salile de licitatie pariziene intre 27 si 29 martie. Realizatorii catalogului bilingv pentru licitatia de arta plastica romaneasca “De la Bucuresti la Paris”, inclusa in “Week-end Follement Marteau”, au pus expresia ca atare inclusiv in versiunea romaneasca. Eu as fi tradus-o simplu, “Un week-end super ciocan” sau poate “Week-endul ciocanului nebun”, sau chiar “Ciocanul in delir”.

Este vorba, desigur, de ciocanul comisarului adjudecator, cu precizarea ca “Marteau”, “Ciocan” adica, inseamna si “ticnit”… De fapt, cei care au organizat licitatia, romani si francezi, pot fi socotiti orice, numai nebuni nu… Vanzarea la licitatie a avut loc intr-o sala de pe Avenue Montaigne, una din cele mai scumpe din Paris, unde “D&G” se inghesuie cu “Chanel” si “Prada”, sa nu cumva sa le scape prada principala: turistele japoneze si nevestele seicilor petrolisti. De partea cealalta, la hotelul Novotel din Bucuresti, organizatorii romani de la Art Promo si tovarasii lor, plus cumparatorii anonimi care au licitat on line.

La vanzare au fost 182 de loturi, pictura in principal, lume buna, de la un desen minuscul de Nicolae Grigorescu si pana la tinerii contemporani Roman Tolici si Iuliana Vilsan, trecand prin Victor Brauner, Marcel Iancu, Jules Perahim, Ion Tuculescu, Ion si Constantin Pacea, Nicolae Maniu. Artisti romani de ieri si de azi, unii dintre ei traiesc chiar la Paris. Clienti de la Paris au achizitionat de altfel majoritatea lucrarilor puse in vanzare, desi nu se stie niciodata unde vor ajunge ele in final. Important este ca aproape toate loturile s-au vandut si ca incepe sa existe o cota pariziana pentru arta romaneasca, chiar daca preturile au fost de cele mai multe ori sub estimarile din catalog.